Beberapa sifat yang mesti dihindari wanita (isteri)

Kehidupan Zalika Adam 05-Okt-2020
Как показать любовь жене во время Рамадана
Beberapa sifat yang mesti dihindari wanita © Odua | Dreamstime.com

(Terjemahan SalamWebToday bahasa Arab)

Pemikiran seorang lelaki berbeza dengan pemikiran seorang wanita sesuai dengan apa yang Allah SWT tetapkan pada diri masing-masing dari segi ciri dan sifat. Namun, perbezaan ini bukan untuk kepentingan konflik tetapi untuk integrasi.

Kedua-duanya saling menyokong, melengkapi dan melaksanakan peranan mereka dengan jujur ​​dan setia. Tetapi, kadang-kadang lelaki menghadapi perbezaan ini dengan rasa ketakutan yang kuat, membuatkannya berpaling dari wanita sama sekali.

Beberapa sifat yang mesti dihindari wanita

Hal ini membantunya untuk melalui beberapa pengalaman perkahwinan, berakhir dengan kegagalan. Perkara ini hanya dapat difahami dengan mengenal pasti ciri-ciri membuatkan si lelaki itu takut pada wanita. Kemudian, berpaling dari kehidupan perkahwinan, akhirnya mungkin menyebabkan perceraian.

Oleh itu, kita hendaklah menjelaskan di sini perkara yang ditakuti dan tidak disukai oleh seseorang lelaki. Walaupun dia menikahi seorang wanita yang berani, maka dia sangat menyesalinya. Maka si isteri mestilah mengetahui kaedah untuk menawan hati suaminya dan mengendalikan hidupnya dengan lebih baik.

Wanita yang mengeluh

Seorang wanita yang selalu mengeluh tanpa henti. Dia sama sekali tidak menyukai apa-apa, tidak reda dengan apa pun yang dilakukan oleh suami terhadapnya. Kemudian si suami berdiri dalam keadaan lemah di hadapannya.

Sekiranya suami mengeluarkan wang dan keperluan untuk rumahnya, si isteri kelihatan tidak suka, mengeluh apabila ketiadaannya dalam tempoh yang lama dan mengabaikan tanggungjawab. Jika si suami tidak memberikan nafkah, dia mengeluh sehingga si suami tidak tahu cara hendak meredakannya. Juga bila isteri perlukan duit dan perbelanjaan yang banyak sepanjang waktu dan menipu suami, membuatkannya hilang ketenangan dan kasih sayang.

Wanita yang kuat menangis

Ini ialah seorang wanita yang cepat beremosi luar batasan sehingga membuatkannya lebih banyak menangis daripada ketawa atau bercakap. Jika dia mengalami masalah yang biasa, dia tetap menangis sepanjang masa.

Dia tidak menghadap suaminya untuk berdialog bersama atau perbincangan serius, tetapi dia menangis sepanjang masa. Dia membuatkan suaminya runsing dan hilang kegembiraan. Oleh itu, kategori ini mestilah mempunyai keseimbangan dalam emosi dan perasaan terhadap sesuatu perkara.

Wanita yang keras kepala

Ini adalah sejenis wanita yang berbeza. Jika isteri seorang yang kuat menangis dan kuat mengeluh, kehidupan perkahwinan akan terganggu. Maka, isteri yang keras kepala akan menyebabkan kehidupan perkahwinan mati, kerana dia tidak mahu tunduk sehingga badai berlalu, walau si suami berdiri di hadapannya.

Isteri mengambil kemaslahatan dengan minatnya pada semua orang, mewujudkan aura yang hebat pada diri sendiri. Hal ini mendorong si suami untuk keras kepala dan berpegang pada pendapatnya juga. Seorang isteri yang keras kepala ialah ibarat ‘Meletakkan simpulan di gergaji’ – isteri dianggap gagal kerana menyebabkan kehidupan perkahwinannya hilang.

Wanita yang banyak bercakap

Wanita yang banyak bercakap dan tidak dapat mengawal dirinya sendiri. Bahkan, selalu bercakap sepanjang masa. Tidak diragukan lagi bahawa terlalu banyak bercakap boleh membawa kepada kesilapan. Sama seperti suaranya dibenci dan dicela kerana sering terdengar. Kemudian, isterinya diminta untuk menjadi orang tengah dalam menyelesaikan masalah.

Tidak menahan diri untuk bercakap apa sahaja dan lebih daripada apa yang diperlukan. Beberapa situasi boleh dimanfaatkan oleh si isteri ketika bercakap dengan suami tanpa sebarang masalah. Namun, masa yang sesuai perlulah diambil kira.

Wanita yang membocorkan rahsia

Iaitu isteri yang tidak menjaga rahsia. Tidak boleh dipercayai dengan rahsia. Malah menyebarkannya dengan cepat, terutama kepada keluarga dan saudara-maranya. Perkara ini membuatkan suami berhati-hati dan menyembunyikannya seboleh yang mungkin. Sepatutnya, seorang isteri membantu suami menyembunyikannya.

Maka berubahlah kehidupan perkahwinan sedikit sebagai perkara rutin. Sehinggakan si suami cuba menjauhkan diri dari si isteri seboleh yang mungkin. Dia tidak masukkan ke semua kepercayaan di hatinya dalam kehidupan. Tetapi dia cuba untuk memperelokkan keadaan sekitarnya. Si suami melihat dan mendengar berita yang banyak diperkatakan tentangnya, sehingga perlu disembunyikan.

Namun, kadang kala seseorang berasa puas sepenuhnya dengan perbuatan tersebut. Maka kehidupannya adalah antara ketegangan, tarikan dan pertelingkahan. Oleh itu, dalam rumah adalah rahsia, sekiranya rahsia disingkap maka hilanglah keamanan hidup yang diimpi-impikan.