Ganjaran Allah SWT kepada mereka yang sabar

Sahsiah Hagnas 10-Sep-2020
dreamstime_s_175491732
Ganjaran sabar © S Walker | Dreamstime.com

Allah SWT sentiasa menasihatkan orang beriman supaya bersabar. Allah juga memberi banyak pahala atas kesabaran seseorang. Jika seorang Muslim bersabar dan tidak menyalahkan takdir, Allah akan memaafkan dosa-dosanya.

Dari Aisyah r.a katanya: “Aku mendengar Rasulullah (SAW) bersabda: Setiap orang Islam yang tercucuk duri atau lebih dari itu, dia akan dicatatkan satu darjat untuknya disebabkan musibah yang menimpanya itu dan dihapuskan daripadanya satu kesalahan disebabkan musibah tersebut.” (Sahih Muslim)

Berikut merupakan lapan ganjaran hebat yang Allah SWT sediakan buat orang yang sabar dan ganjaran ini disebut di dalam al-Quran:

Allah SWT bersama orang-orang yang sabar

Allah SWT berfirman: “Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah 2:153)

Mendapat cinta Allah SWT

“Dan berapa banyak dari Nabi-nabi (dahulu) telah berperang dengan disertai oleh ramai orang-orang yang taat kepada Allah, maka mereka tidak merasa lemah semangat akan apa yang telah menimpa mereka pada jalan (agama) Allah dan mereka juga tidak lemah tenaga dan tidak pula mahu tunduk (kepada musuh). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang sabar.” (A-li’Imraan 3:146)

Berita gembira buat orang yang sabar

“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah 2:155)

Sebaik-baik balasan buat orang yang sabar

“(Sebenarnya) apa yang ada pada kamu akan habis dan hilang lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah tetap kekal; dan sesungguhnya Kami membalas orang-orang sabar dengan memberikan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan.” (An-Nahl 16:96)

Allah menolong orang-orang yang sabar

“Bahkan (mencukupi. Dalam pada itu) jika kamu bersabar dan bertaqwa, dan mereka (musuh) datang menyerang kamu dengan serta-merta, nescaya Allah membantu kamu dengan lima ribu malaikat yang bertanda masing-masing.” (A-li’Imraan 3:125)

Malaikat memberi hormat pada orang yang sabar

“Apabila orang-orang yang sabar masuk ke dalam syurga, malaikat-malaikat akan memberi hormat dengan berkata : “Selamat sejahteralah kamu berpanjangan, disebabkan kesabaran kamu. Maka amatlah baiknya balasan amal kamu di dunia dahulu.” (Ar-Ra’d 13:24)

Allah merupakan Pelindung bagi orang yang sabar

“Kalau kamu beroleh kebaikan (kemakmuran dan kemenangan, maka yang demikian) menyakitkan hati mereka; dan jika kamu ditimpa bencana, mereka bergembira dengannya. Dan kalau kamu sabar dan bertaqwa, (maka) tipu daya mereka tidak akan membahayakan kamu sedikitpun. Sesungguhnya Allah meliputi pengetahuanNya akan apa yang mereka lakukan.” (A-li’Imraan 3:120)

Dijadikan pemimpin

“Dan Kami jadikan dari kalangan mereka beberapa pemimpin, yang membimbing kaum masing-masing kepada hukum agama Kami, selama mereka bersikap sabar (dalam menjalankan tugas itu) serta mereka tetap yakin akan ayat-ayat keterangan Kami.” (As-Sajdah 32:24)

Ibnu Rajab rahimahullah berkata: “Allah telah menceritakan di dalam al-Quran tentang rasul-rasul yang menghadapi kesulitan dan bahaya serta bagaimana Allah menyelamatkannya supaya orang-orang beriman meletakkan sepenuh kepercayaan kepada Allah, sentiasa memohon pertolongan daripadaNya dan bersabar dengan penuh keimanan.”

Di dalam al-Quran turut disebut: “Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan.” (At-Talaaq 65:7)