Himpunan doa para Nabi

Agama Abi Aasim 05-Jun-2020
Masjid Nabi Muhammad SAW atau Masjid Nabawi di Madinah, Mekah © Hikrcn | Dreamstime.com

Doa adalah satu ibadah di mana manusia sebagai hamba memohon sesuatu hajat daripada Allah SWT. Ia juga bermaksud memohon dengan sepenuh hati kepada Allah dengan permohonan yang mengharapkan kebaikan di sisi-Nya.

Allah amat menyukai mereka yang sentiasa berdoa kepada-Nya. Firman Allah SWT dalam surah Al-Baqarah, ayat 186: “Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.”

Nabi-nabi juga turut tidak lekang berdoa kepada Allah walaupun mereka ini adalah maksum. Antara doa-doa yang dibacakan oleh para Nabi ialah:

Doa Nabi Yunus a.s. ketika menghadapi kesulitan – “Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong melainkan Engkau) Ya Allah! Maha Suci Engkau (daripadamelakukan aniaya, tolonglah daku!) Sesungguhnya aku adalah daripada orang –orang yang menganiaya diri sendiri.” (Surah Al-Anbiya, ayat 87)

Doa Nabi Ayub a.s. yang ditimpa penyakit – “Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang telah mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani.” (Surah Al-Anbiya, ayat 83)

Doa Nabi Isa a.s. meminta rezeki – “Ya Tuhanku, turunkanlah pada kami hidangan dari langit yang turunnya akan menjadi hari raya bagi kami, iaitu bagi orang yang bersama kami dan yang datang sesudah kami, menjadi tanda bagi kekuasaan Engkau, berilah kami rezeki dan Engkaulah pemberi rezeki yang paling baik.” (Surah Al-Maidah, ayat 114)

Doa Nabi Nuh a.s. – “ Ya Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepada-MU dari sesuatu yang aku tidak mengetahui hakikatnya. Dan sekiranya tidak Engkau ampuni dan belas kasih, nescaya aku termasuk orang-orang yang rugi.” (Surah Hud, ayat 47)

Doa Nabi Zakaria a.s. – “ Ya Allah, berilah aku seorang anak yang baik dari sisi-Mu, sesungguhnya Engkau Maha Pendengar.” (Surah Al-Imran, ayat 28)

Doa Nabi Ibrahim a.s. – “Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat. Ya Tuhanku perkenankan doaku. Ya Tuhanku ampunialah aku dan kedua ibu bapaku dan seluruh orang Mukmin, pada hari terjadinya hisab.” (Surah Ibrahim, ayat 40-41)

Doa Nabi Muhammad SAW – “Ya Tuhanku, janganlah Engkau palingkan hati kami setelah Engkau beri petunjuk, dan berilah kami rahmat, sesungguhnya Engkau adalah zat yang banyak pemberiannya.” (Surah Al-Imran, ayat 8)

Mohonlah doa dengan sepenuh keihklasan dan pengharapan kepada Allah SWT. Semoga dengan keikhlasan hati kita memohon doa, Allah perkenankan permintaan dan merahmati serta memberkati diri kita dan keluarga keseluruhannya.

Ingin berkata sesuatu?

Sila berhubung!