Lima teknologi masa depan yang bakal mengubah kehidupan manusia

Teknologi 02 Jan 2021 Zalika Adam
Zalika Adam
Lima teknologi masa depan yang akan mengubah kehidupan manusia (Foto: myCopter)
Lima teknologi masa depan yang akan mengubah kehidupan manusia (foto: myCopter) © mycopter.eu

Ramai pakar dan saintis yang berminat dalam bidang teknologi menjangkakan bahawa tahun-tahun mendatang menyaksikan lonjakan teknologi yang besar. Pakar teknologi kini berusaha mempelbagaikan teknologi – teknologi masa hadapan yang mengubah kehidupan manusia sepenuhnya.

Jelas dari projek-projek masa depan bahawa teknologi ini, berhasrat menuju kepada pintu masuk. Pintu yang lebih teliti huraiannya terhadap manusia dan kehidupan harian mereka. Hal ini bertujuan memudahkan setiap perkara, mengurangkan bebanan dan menjimatkan masa.

Di sini akan diterangkan mengenai beberapa penemuan masa depan yang akan memberi manfaat kepada manusia kelak.

Mesin mengecas dan membekal otak dengan tenaga

Teknologi masa depan cuba menembusi tubuh manusia dari gerbang seluasnya, iaitu otak. Mesin ini bertujuan untuk meningkatkan daya otak dan mengaktifkan kelajuan tindak balas serta daya berfikir melalui beberapa perkara. Sebuah syarikat bernama Thync telah merancang sebuah projek masa depan.

Projek ini merupakan alat dengar yang diletakkan di telinga. Tujuan alat ini direka adalah untuk mengecas minda manusia dan memberikannya tenaga berterusan. Seterusnya, otak akan berfungsi untuk membatalkan minuman tenaga, kerana fon kepala akan memberi cas elektrik otak setiap 15 minit, untuk menjadikannya penuh dengan aktiviti mental.

Syarikat itu belum mendedahkan butiran lengkap projek itu. Namun, akibatnya ia boleh merosakkan fikiran seseorang. Hal ini disebabkan kenaikan cas elektrik akan membawa kepada hasil yang tidak baik. Oleh itu syarikat berusaha mengembangkan penemuan ini agar sesuai dengan otak.

Kereta yang mengurangkan kesesakan lalu lintas

Masalah kesesakan lalu lintas adalah salah satu masalah yang paling biasa berlaku di jalan raya hari ini. Pemandu dan polis trafik berusaha mengatasinya. Sekarang mungkin masalah itu dapat diselesaikan dalam waktu terdekat.

Di sini, salah sebuah institusi Jerman sesedang mengendalikan projek untuk sebuah kereta bersepadu, dikenali sebagai ‘myCopter’. Ciptaan ini didedikasikan untuk mengatasi kesesakan melalui alat misteri. Alat ini tidak didedahkan, bahkan membantu kereta untuk terbang secara automatik sekiranya berlaku kesesakan.

Walaupun teknologi ini sangat berguna, namun terdapat beberapa halangan seperti undang-undang dan sistem. Seterusnya, ciptaan ini tidak mungkin terbang di udara tanpa izin. Mereka mungkin mencari jalan keluar untuk projek itu dan menyelesaikannya dalam masa terdekat.

Robot yang mampu bersaing dengan manusia

Inilah teknologi yang diinginkan melalui reka bentuk robot yang dirancang. Robot ini menyerupai tubuh manusia. Seterusnya, robot digunakan untuk berurusan dengan manusia di institusi, kilang dan jabatan kerajaan.

Urusan ini mengikut cara dan prinsip yang betul dan diterima. Robot ini akan dapat meyakinkan para peniaga tanpa mengira mood peribadinya. Kerana emosinya dilengkapkan dan dapat membaca ekspresi wajah serta bertindak dengan bijak.

Robot ini dikenali sebagai ‘Pepper Robot’. Pihak syarikat kewangan dan kilang, contohnya akan dapat memanfaatkannya.

Radio motosikal canggih

Ahli teknologi berusaha mencipta pelbagai alat meningkatkan kesejahteraan penunggang motosikal. Alat ini dapat menolong mereka meningkatkan keselamatan lalu lintas.

Dalam konteks ini, projek masa depan penting didasarkan pada penemuan radio maju, dipanggil ‘Yamaha Rugged Alarm Clock’. Oleh itu, pemandu akan dapat menonton video, mendengar radio, membuat panggilan dan menerima pesanan ringkas semasa memandu.

Selain daripada masalah keselamatan, terdapat masalah lain perlu dipersoalkan dan memerlukan banyak kerja.

Kapsul tidur cepat

Inovasi futuristik ini hadir untuk memberi kemudahan moden, keselesaan dan tidur yang selamat. Keselesaan tidur dirasakan pada tempoh masa yang lama dan nyenyak. Kapsul ini membantu mengurangkan tekanan dan keletihan.

Dalam konteks ini, sebuah alat inovatif berbentuk tombol diciptakan. Alat ini merupakan kapsul yang diletakkan di atas bantal. Kemudian, digunakan untuk mendengarkan berbagai fail audio dan fail yang disiapkan sebagai pemangkin.

Kapsul ini memberikan keselesaan semasa tidur dan akses ke tidur yang nyenyak. Walaupun cara lain dapat memenuhi tujuan tersebut, penemuan ini dibezakan dengan reka bentuk pintar barunya. Reka bentuk ini bertujuan secara eksklusif menghalang getaran berbahaya yang terdapat pada alternatif lain.

Justeru, inovasi teknologi masa depan ini mampu mengubah dunia secara berterusan.